Doorgaan naar hoofdcontent

Ruth was een Spreuken 31-vrouw




Zal ik je eens een geheimpje vertellen? Het derde hoofdstuk van Ruth maakt me altijd een beetje nerveus. Ik bedoel, ben ik de enige die met kromme tenen zit bij de gedachte dat Ruth die nacht naar de dorsvloer gaat en doet wat Naomi haar heeft opgedragen? Ahhh, echt super ongemakkelijk! Mijn hart gaat sneller kloppen en ik word al zenuwachtig als ik eraan denk hoe nerveus Ruth moet zijn geweest! 

Onlangs las ik meer over de achtergrond en de symboliek van de instructies die Naomi aan Ruth gaf en daardoor begon te zien dat er een parallel is met Christus’ verlossing van ons leven.   

Neem nou het advies dat Naomi aan Ruth gaf om haar rouwkleding te verruilen voor schone en nieuwe kleding. Die kleding liet zien dat haar tijd van rouw om het verlies van haar man voorbij was en dat ze verder moest gaan met haar leven. Hoe mooi is het dat Naomi degene was die Ruth dit advies geeft en dat Naomi Ruth op deze liefdevolle manier haar vrijheid en zegen geeft om verder te gaan! Net als Ruth heb ik het gevoel dat ik een ‘Naomi’ nodig had in mijn leven die me toestemming gaf om mijn rouwkleed af te leggen en een nieuw seizoen van beschikbaarheid voor God te omarmen. Weg met de kledingstukken van onvergevingsgezindheid, verraad, bitterheid en pijn om nieuwe kleding aan te doen van hoop, verlossing en liefde.  

Ik realiseerde me pas toen ik het boek Ruth bestudeerde dat het boek Ruth in de Hebreeuwse bijbel direct na Spreuken komt. Hoe bijzonder dat we na het lezen van Spreuken 31:31 doorgestuurd worden naar het geweldige verhaal van Ruths verlossing!  

Wat we in Ruth 3:11 zien is dezelfde beschrijving als die van de ‘Spreuken 31-vrouw’ in Spreuken 31:31. Net als de ‘Spreuken 31-vrouw’ wordt Ruth geprezen in de poorten van de stad… een vrouw die in geboren werd in een vijandig land, die een vreemdeling was in het land waar ze woonde… deze gebroken weduwe was gewoon een Spreuken 31-vrouw! 

Geef haar van de vrucht van haar handen  en laten haar werken haar prijzen in de poorten.  Spreuken 31:31 

Ruth werd geprezen in de poorten van de stad omdat ze zo van Naomi hield, omdat ze hard werkte om haar schoonmoeder van voedsel te kunnen voorzien en omdat ze haar eerde. Een vrouw die terug had kunnen gaan om een nieuw leven te beginnen in haar geboorteland koos in plaats daarvan om al het bekende achter zich te laten om in geloof vooruit te gaan… niet wetende wat de weg naar Bethlehem voor haar in petto zou hebben.  

Ik leer zoveel dingen die ik kan toepassen in mijn leven door de inspiratie uit het verhaal van Ruth. We kunnen de kracht van een leven dat geleefd wordt vanuit liefde voor God en voor anderen nooit zomaar van ons afzetten. We zien dit in het leven van Ruth… net zoals we het zien in het leven van de Spreuken 31-vrouw. Beide vrouwen leven gericht op God en dienen de mensen om hen heen. Beide vrouwen leefden voor meer dan zichzelf alleen en daarom is de gehoorzaamheid die deze vrouwen elke dag en stap voor stap laten zien duizenden jaren later nog steeds bemoedigend voor vele generaties vrouwen! 

Terwijl ik het boek Ruth las, werd ik uitgedaagd door dit krachtige boek om vrijmoedig voor God te leven. Om mijn levensweg te gaan met groter vertrouwen en meer gehoorzaamheid… zelfs als ik niet zeker weet wat er op me wacht in mijn ‘Bethlehem’… om de reis toch te maken. Het is niet makkelijk om onszelf nederig op te stellen en ons leven af te leggen bij de voeten van onze Verlosser… maar net als Boaz wijst Jezus ons niet af. Hij ziet ons en Hij houdt van ons. 

“Het boek Ruth is meer dan een vermelding van een huwelijk van een afgewezen vreemdeling en een gerespecteerde Jood. Het is ook een afbeelding van Christus’ relatie met hen die Hem vertrouwen en die Hem toebehoren.” – Warren Wiersbe 

Lieve vrienden, net zoals Boaz Ruth accepteerde en liefhad, doet Christus dat voor ons! 

Laten we praten: Welke elementen uit Ruths leven bemoedigen jou? Heb je iets nieuws geleerd in deze studie? 

Heb God Groots Lief, 



Reacties