Doorgaan naar hoofdcontent

Geestelijke fitheid



Ik heb een hekel aan sporten. 

Ik vind het werkelijk vreselijk. 

Ik weet hoe belangrijk het is voor mijn hart en spieren. Ik weet dat het goed is voor allerlei lichaamsfuncties. Ik weet dat het cruciaal is, en toch… 

Ik hou er niet van om mijn grenzen te verleggen tot buiten mijn comfort zone. Ik hou er niet van om verder te stretchen dan ik kan. Ik hou er niet van om me ongemakkelijk te voelen. 

Mijn strijd om lichamelijk gezondheid te zijn gaat door.  

Maar ik vraag me af hoe vaak jij en ik stilstaan bij onze geestelijke fitheidzogezegd onze geestelijke gezondheid 

Maar verwerp de onheilige en onzinnige verzinsels en oefen uzelf in de godsvrucht. Want de oefening van het lichaam is van weinig nut, maar de godsvrucht is nuttig voor alle dingen, omdat zij de belofte van het tegenwoordige en van het toekomende leven heeft. – 1 Tim. 4:7-8 

Paulus spoort Timotheüs aan om te oefenen in godsvrucht, omdat godsvrucht waardevol is voor elk gebied in ons leven, of het nu fysiek, emotioneel, mentaal of spiritueel is. Godsvrucht geeft ons kracht voor dit leven en voor de eeuwigheid.

Hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen lichamelijke en spirituele of geestelijke gezondheid, leidt fysieke fitheid alleen tot een uiterlijke transformatie. Maar geestelijke fitheid leidt tot een goddelijke innerlijke transformatie die ook doorwerkt aan de buitenkant: in onze woorden, onze houding en ons gedrag.  

Iedereen heeft exact hetzelfde aantal spieren. Maar sommigen hebben getraind om hun spieren te ontwikkelen, op te rekken en versterken. Romeinen 12:3 laat ons weten dat God elke gelovige geloof heeft gegeven. Net als bij onze spieren kunnen we ons geloof oefenen, ontwikkelen en we kunnen ons door God gegeven geloof oprekken. Zelf het kleinste beetje geloof is veel in Gods handen! 

Stel je Gods sportzaal voor. Gods verlangen is om ons te trainen, ons sterk te maken en ons te laten groeien naar het beeld van Jezus. God gebruikt alles in ons leven, elke omstandigheid, elke relatie als middel om ons sterk te maken.  

Onze trainer is de Heilige Geest. Hij kent ons door en door: onze kracht, onze zwakheid, onze mogelijkheden kent hij. Hij weet precies hoeveel we kunnen dragen. Hij weet precies hoeveel potentieel we hebben om vol te houden. Hij weet exact hoeveel kracht we nu nodig hebben om de uitdagingen die voor ons liggen aan te kunnen. Hij motiveert ons als we lui zijn. Hij moedigt ons aan als we moe zijn. 

Ons trainingsplan bevat ook weerstandstraining. God plaatst ons in ongemakkelijke situaties die ons zo uit onze comfortabele balans brengen dat we worden gezuiverd van onze trots, arrogantie en ons onterechte zelfvertrouwen.

Hij biedt ons krachttraining aan, belast ons zodat we ons geloof oprekken en Hem vol vertrouwen zoeken.  

God traint ook ons uithoudingsvermogen. Hij moedigt ons aan om onze individuele race te lopen in ons eigen tempo. We hebben het uithoudingsvermogen nodig om ons staande te houden en in geloof door te gaan wanneer moeilijke tijden aanbreken. 

Met ijver, moeite en consequentheid worden we op Zijn tijd getransformeerd. Met lichamelijke oefening willen we eruit gaan zien als een betere versie van onszelf. Met geestelijke oefening is ons verlangen om meer te gaan lijken op Hem. Als we dan volhouden, laten we geleidelijk aan steeds minder van onszelf zien en tonen we steeds meer van Hem. 

Godsvrucht is niet gemakkelijk. Het voelt niet altijd prettig. Het pad leidt niet altijd tot directe tevredenheid. Op een manier die we nooit zouden verwachten worden we opgerekt. Maar de beloning als we alles opofferen voor Jezus is er een die ons eeuwige vreugde geeft en vele malen beter is dan het vervliegende geluk dat deze wereld biedt.  

Hij geeft de vermoeide kracht en Hij vermeerdert de sterkte van wie geen krachten heeft. Jongeren zullen moe en afgemat worden, jonge mannen zullen zeker struikelen; maar wie de HEERE verwachten, zullen hun kracht vernieuwen, zij zullen hun vleugels uitslaan als arenden, zij zullen snel lopen en niet afgemat worden, zij zullen lopen en niet moe worden. Jesaja 40:29-31 

Het grootste privilege van een gelovige is dat we onze lichamen en levens aan God mogen geven zodat hij ze kan gebruiken. De sleutel tot overwinning is dat we ons simpelweg alles wat we zijn en alles wat we niet zijn overgeven aan God. 

Ik verafschuw sport, maar ik houd van de Heer. Dus elke dag kies ik ervoor om alles wat ik niet denk te kunnen en wat ik niet denk te willen aan Hem over te geven. Hij rust me liefdevol toe met genade, ongekende kracht en toenemende kracht om in Zijn wil te blijven. 
Onze strijd om geestelijke fitheid gaat door.  

Wanneer is God aan het werk met jouw geloof? Wat kunnen we voor je bidden terwijl jij godsvrucht nastreeft?  

Genade en Vrede voor jou, 

Terria 


Uitdaging van week 3: Wat kun je doen om jouw gewoontes te veranderen zodat je geestelijke conditie verbeterd?



Reacties