Doorgaan naar hoofdcontent

De hoop van Christus' wederkomst



De kerk in Thessaloniki groeide in geloof en de liefde voor elkaar groeide ook (2 Thess. 1:3). Als ik je ernaar zou vragen, zou je me waarschijnlijk vertellen dat jij ook zou willen groeien in geloof en liefde.
Maar voor groei betaal je een prijs die velen van ons liever niet zouden willen betalen.
De Thessalonicenzen hadden al tijden te maken met vervolging en verdrukking. Als wij te maken krijgen met beproevingen, verdrukking en strijd kunnen we kiezen hoe we daarmee omgaan. Zullen we het verdragen en erdoor groeien? Of kiezen we om te klagen en verder van God af te dwalen?
Want je weet vast wel dat het niet de vraag is of er beproevingen zullen komen, maar wanneer ze er zullen zijn.
Het zou een understatement zijn als ik zeg dat het leven in Venezuela moeilijk is op dit moment. Ik kan erover meepraten, want ik woon hier.
Mensen hebben honger. Er zijn geen medicijnen. Vrouwen sterven tijdens hun bevalling. De schappen in de supermarkten zijn leeg en wat er wel te vinden is, kost zoveel dat het niet te betalen is. Twee dagen in de week kun je brandstof voor je auto kopen en er staan dan enorme rijen. Caracas is de gevaarlijkste stad ter wereld en zelfs hier, in deze afgelegen plek waar ik woon, moet je echt voor zeven uur ’s avonds binnen zijn als je veilig wilt zijn.
En dan lees ik onze tekst van vandaag…
Dit is het bewijs van het rechtvaardige oordeel van God, waardoor jij waardig geacht wordt voor Gods Koninkrijk, waarvoor jij ook lijdt.
Het rechtvaardige oordeel van God.
Als ik om me heen kijk, zie ik mensen lijden en ik weet dat mijn vrienden met een lege maag naar bed gaan. Als ik de corruptie zie, het onrecht van alle dag. Als mijn oudste kind me na een moeilijke dag vraagt: ‘Waarom gaan we hier niet weg?’ Het lijkt me dan allemaal helemaal niet zo rechtvaardig.
Maar Paulus zegt dat dit het rechtvaardige oordeel van God is… dus het ligt waarschijnlijk aan mij. Ik zie de dingen met mijn menselijke ogen in plaats van door Gods ogen.
Waar het lijden gekoppeld wordt aan rechtvaardig uithoudingsvermogen wordt Gods werk gedaan. Het vuur van de vervolgingen en beproevingen is reinigend als het vuur van een edelsmid dat zorgt voor een heel puur metaal.
Maar dat vuur, dat reinigen, dat oprekken – dat doet pijn.
En we vinden pijn niet bepaald prettig. We houden er niet van om te lijden. We houden van gemak en comfort. We twijfelen aan Zijn wegen en Zijn timing. We klagen, we gaan in discussie en we bedenken allerlei alternatieven.
En we vergeten dat tijdens deze ontberingen het Evangelie tot leven komt. Tijdens dat lijden worden Gods beloften puur en echt.
Jezus zal de verdrukking vergelden aan hen die jou verdrukken.
Jezus zal verlichting geven aan hen die verdrukt worden.
Jezus zal geopenbaard worden vanuit de hemel.
Hij heeft het beloofd en Hij zal het ook doen. Misschien zie ik het niet gebeuren tijdens mijn leven. Maar Hij zal het doen, in eeuwigheid. In de hemel. Voor eeuwig en eeuwig.
Verwar die twee niet. De aarde is niet de hemel. En God zal tijden van verdrukking in jouw leven gebruiken om je de gelegenheid te geven om je aan Hem en Zijn woord vast te klampen. Hij staat naast je, Hij houdt je hand vast en Hij zegt tegen je: ‘Wees niet bang, Ik ben bij je.’
Want wat er ook gebeurt in jouw leven op dit moment, hoe moeilijk je het ook hebt, hoe lang je het ook moet verdragen, het hoort bij het rechtvaardige oordeel van God en het zorgt ervoor dat jij waardig geacht wordt voor Zijn koninkrijk.
Hij is niet verbaasd over wat je meemaakt en Hij zal je rust geven. Hij zal elke traan voor Zijn glorie gebruiken en Hij zal alles in orde maken omdat Hij van je houdt. Oh, meid, Hij houdt zoveel van jou! Ik bid dat je Zijn overvloedige liefde dwars door je pijn heen zult voelen.
“Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.” – Romeinen 8:18
Liefs uit Venezuela,
Edurne woont met haar man en drie kinderen in Puerto Ayacucho, Venezuela. Ze werken daar als zendelingen bij de stammen in het Amazoneregenwoud. Ze heeft een passie om vrouwen en kinderen te helpen om Gods Woord te begrijpen en om hen te helpen om te groeien en bloeien in hun geloof. Ze is betrokken bij Love God Greatly International en leidt LGG Spaans. Je kunt met Edurne en haar team in contact komen via Ama A Dios Grandemente.

Reacties

Een reactie posten