Doorgaan naar hoofdcontent

Week vier: je mag van het leven genieten

Je mag van het leven genieten

Zie, wat ik gezien heb: een goede zaak die voortreffelijk is, namelijk te eten en te drinken en het goede te genieten bij al zijn zwoegen waarmee hij zwoegt onder de zon tijdens het getal van zijn levensdagen, die God hem gegeven heeft, want dat is zijn deel.
Ook elke mens aan wie God rijkdom en bezittingen geeft en toestaat om daarvan te eten en zijn deel ervan te nemen om zich in zijn zwoegen te verblijden, dat is een gave van God.  (Prediker 5:17-18)



Ik kan me nog goed herinneren dat toen mijn twee oudste dochters nog peuters waren, ik in de supermarkt of in de kerk werd aangesproken door andere vrouwen die zeiden: “Geniet er maar van, want voor je het weet zijn ze groot!”

Ik glimlachte dan terug en antwoordde, “Ik doe mijn best!” In elk geval, dat is hoe ik het mij herinner. Tussen Paige en Addie zit maar 16 maanden dus de eerste paar jaar van hun leven is voor mij een beetje een waas geworden. In die tijd was ik vooral bezig met overleven. Ik was vooral druk met het zorgen dat iedereen, ook ik zelf, te eten kreeg en eens in de zoveel tijd in bad ging.

Salomo heeft helemaal gelijk als hij zegt dat er voor alles een tijd is (Pred. 3:1).

Door de jaren heen heb ik geleerd om van elk “seizoen” in mijn leven te genieten. In plaats van altijd maar vooruit te kijken naar bepaalde momenten in het leven, wat je doet als je als kind op de basisschool zit of op de middelbare school ('als ik achttien ben dan...'), weet ik nu dat elk moment van het leven iets speciaals heeft. Elk moment bevat zowel iets moois als iets moeilijks. Sterker nog, de moeilijke dagen zijn juist nodig want zij maken de mooie dagen des te mooier.
Ik weet niet hoe jij dat ervaart, maar ik heb het gevoel dat Salomo in dit deel van Prediker een stapje terug doet en zegt: “Geniet gewoon van het leven en van de zegeningen die God je geeft”. Neem de tijd om te genieten van een avondje samen of van een maaltijd met het gezin. Het is goed om eens af te remmen in ons haastige leven en de tijd te nemen om met geliefden aan tafel te zitten. Wat je dan eet is dan lang zo belangrijk niet als met wie je de maaltijd deelt. De tijd nemen om te genieten van dat wat God ons geeft is een prachtige manier om God te eren en Hem, de grote Gever, te danken.

Mijn oudste twee dochters zitten in hetzelfde softbal team dit jaar en afgelopen avond besloot mijn man om ze na het eten allebei mee naar achteren te nemen om samen wat worpen te oefenen. Ik keek toe hoe ze in de achtertuin lekker bezig waren met het gooien van ballen, zwaaien van de knuppel en hoe ze, meestal, de bal goed raak sloegen. Opnieuw en opnieuw probeerden ze de bal, die soms hoog door de lucht ging en soms via de grond stuitte, te vangen. We hadden zo een heerlijk eenvoudige avond. Ons avondeten was niet overdreven luxe: als ik me goed herinner hadden we zelfs kliekjes die avond. En we hadden ook geen super ingewikkelde of diepzinnige gesprekken tijdens het eten. Wat we wel hadden waren tranen, toen mijn jongste ook mee wilde doen met haar papa en grote zussen maar haar vinger bezeerde toen de bal er tegen aan vloog. (Je ziet wat ik bedoel hè, met het moeilijke dat met het mooie samengaat?)

Het was een eenvoudige avond met eenvoudige mensen die gewoon wat tijd vrij hadden gemaakt in hun drukke leven om samen te genieten van de tijd die God hen gaf.
Tijd met onze meiden is kostbaar en ik wil mijn tijd besteden met investeren in hun levens. Ik weet dat ook deze tijd slechts een seizoen is en net als de peuterjaren gaan ook deze jaren voorbij. Maar ik koester deze jaren als een cadeautje van God.

Die avond, nadat we onze meiden op bed hadden gelegd, zei mijn man Dirk: “Wat een heerlijke avond. Ik kan er zo van genieten als we even niks doen en gewoon samen van het leven genieten!”

Dirk gaat samen met mij door Prediker dus we hebben al heel wat goede gesprekken gehad over wat er echt toe doet in het leven. Ik heb al best vaak gezegd: “Tja... als je naar het totaalplaatje kijkt...maakt dit punt over een paar jaar echt geen verschil!”

Waar het uiteindelijk om draait is dat ik bezig ben om te leren dat veel dingen waar ik me nu druk over maak eigenlijk niet zo belangrijk zijn en over een paar jaar zelfs totaal irrelevant zijn. Wat echter altijd belangrijk blijft is hoe ik geniet van de zegeningen die God mij geeft.

Genieten van het leven geeft eer en glorie aan God omdat we HEM danken voor de goedheid van  iedere kostbare dag.

Als we ons meer richten op de gaven dan op de Gever zijn we schuldig aan afgodendienst. Als we zijn zegeningen wel accepteren maar telkens maar blijven klagen dan zijn we schuldig aan ondankbaarheid. Als we zijn gaven oppotten en ze niet willen delen met anderen zijn we schuldig aan gierigheid. Maar als we zijn wil volgen en gebruiken wat Hij ons geeft tot meerdere eer en glorie van Hem, dan kunnen we echt genieten en zullen we vervuld zijn. -vrij naar Warren W. Wiersbe

Reflectie: Noem eens een paar eenvoudige manieren waarop je, door van zijn zegeningen in je leven te genieten, God eer kan geven.

Heb God groots lief,

Angela


Reacties