Doorgaan naar hoofdcontent

Als Je Weinig Geloof Hebt...




“Wat betekent het om in geloof te wandelen? Het betekent dat je Gods woord gehoorzaamt, ongeacht de gevoelens die je ervaart, de omstandigheden waarin je leeft of de consequenties die voor je liggen.” – Warren Wiersbe 

De hitte begon langzaam weg te trekken toen de zon begon te zakken. Ze pakte mijn hand en keek me aan met haar diepbruine ogen en ze vroeg me schattig:  

Wil je alsjeblieft een stukje gaan fietsen met mij?’ 

Ze is de jongste van vier en normaal gesproken had ze al lang op bed moeten liggen, maar de zomer zorgt er vaak voor dat de strikte routines en strenge moeders wat soepeler worden. En daarbij: de enige manier om over haar angst voor fietsen heen te komen nadat ze laatst lelijk gevallen was, was om weer moed te verzamelen en weer in het zadel te klimmen.  

Ze stapt vol vertrouwen op haar fiets en kijkt vooruit naar de effen, rustige weg voor haar. Haar favoriete plekje om te fietsen is een verlaten parkteerterrein, waar het risico op afleiding klein is en waar alle ruimte is om te oefenen. Die plek is misschien eenzamer en minder spannend dan de plaats waar we wonen, maar het is een veilige plaats. In de wetenschap dat de basis goed zit, voelt ze zich zelfverzekerd en kijkt ze naar de mooie dingen om haar heen… 

‘De paarse bloemen zijn in de zomer mijn favoriete bloemen.’ 
‘Mam, God heeft echt zo’n mooie zonsondergang gegeven.’ 

‘Kunnen we nog een stukje verder fietsen?’ 

Het is de hobbelige, smalle weg omhoog die haar benauwt, dus ik vertel haar dat ze me moet volgen. We wonen hier, dus we moeten hier ook leren. Als ze naar mij kijkt en mij aanwijzingen laat geven, zal ze merken dat ik haar langs de kuilen en door het drukke verkeer leid. Ik doe dat voor haar bestwil. Als ze mij volgt, zal ze zoveel vrijheid, schoonheid en vreugde ervaren op de plek waar zij ‘geplant’ is.  

Maar vaak twijfelt ze. 

Tijdens ons laatste fietsritje kon ze niet voorkomen dat de angst binnensloop. Haar lichaam verslapte toen haar ogen niet meer op mij, maar op de obstakels om haar heen waren gericht. Toen ze keek naar alles wat mis kon gaan, kelderde haar vertrouwen. Binnen een paar seconden was ze in paniek. Ze volgde mij niet meer, maakte een te scherpe bocht en viel. Haar roze glitterfietsje lag bovenop haar en was beschadigd.  

Kleingelovige, waarom twijfelde je? 

Dit waren de woorden van de Heer die hij tegen Petrus zei, en ik kan me voorstellen hoe hij ze tegen mij zegt. 

Jezus had op wonderbaarlijke wijze 5000 mensen gevoed. 

Als mijn levensweg geëffend is en de overtocht over het water rustig is, ga ik vol vertrouwen en geloof op wegIk zie Jezus’ kracht voor me uit gaan. Ik zit vol God-vertrouwen, ik weet dat mijn Verlosser vlakbij me is en ik kijk ernaar uit om mijn veilige plekje bij Hem in de boot in te nemen. Natuurlijk is het niet heel spannend daar, maar het lijkt er veilig te zijn. En God weet dat ik van veilig hou. 

Het gaat allemaal goed, totdat er een levensstorm opsteekt. 

Het is de weg omhoog die me bang maakt, dus Jezus instrueert me vriendelijk om Hem te volgen. Hij heeft me hier gebracht omdat Hij daar een doel mee heeft, dus ik moet Hem vertrouwen. Ik woon hier en ik leer hier. Als ik naar Hem opzie en Zijn aanwijzingen volg, zal ik zien dat Hij mijn bestwil voor ogen heeft en dat Zijn weg altijd de beste is voor mij. Die weg is tot Zijn glorie.  

Maar als de storm sterker wordt en de golven tegen me opbeuken, kom ik in de verleiding om angst toe te laten. Mijn ogen zijn niet meer op Jezus gericht, maar op de obstakels die me omringen. Terwijl ik let op alles wat mis kan gaan, begint de twijfel in me op te borrelen. Als Hij me niet stap voor stap leidt, sla ik mijn eigen weg in en word ik bang, natuurlijk, en zink ik… terneergedrukt door mijn eigen mislukte poging om zelfvoorzienend te zijn met het gewicht van de hele wereld op mijn schouders. 

En ik zie de schoonheid niet van wie God is en van alles wat Hij voor me heeft gemaakt in het dal. 

Als je weinig geloof hebt, kijk dan omhoog! De God van de bergtop is nog steeds dezelfde God in het dal. 

Vind je het niet geweldig hoe het boek Mattheus ons laat weten dat Jezus direct zijn hand uitstak en Petrus vastgreep toen hij zonk? Meid, Hij heeft je vast! We hebben een Redder die er altijd is om ons te helpen als we in de problemen zitten. Hij staat voor je klaar en Hij verlangt ernaar dat we het uitroepen naar Hem: ‘Heer, red me!’ Als je middenin de storm je blik hebt afgewend van Jezus, moet je weten dat het niet te laat is. Je kunt vandaag opnieuw beginnen met wandelen in geloof. Dus raap al je moed bij elkaar, trek de wapenrusting aan en door Gods genade kun je terug gaan naar de weg waarop Hij je geroepen heeft. 

Met de wetenschap dat haar Fundament sterk is, gaat ze vol vertrouwen en kijkt ze naar de schoonheid om haar heen. 

´God, U bent trouw in elk seizoen.’ 

‘Jezus, U verandert as in de mooiste dingen.’ 

‘Geest, ik zal gaan waar U me leidt en ik zal daar blijven zolang U dat wilt.’ 

En toen zij in het schip geklommen waren, ging de wind liggen.  Zij die in het schip waren, kwamen Hem aanbidden en zeiden: Werkelijk, U bent de Zoon van God! – Mattheus 14:32-33 

Als jouw geloof klein is, kijk omhoog. De Zoon van God is bij je 

Aan Zijn Voeten, 

Whitney 

Laten we praten: welke twijfel moet jij overgeven aan God als je vandaag begint met wandelen in geloof?  

Dit is week 1 van onze studie Volledig Toegewijd! Hoewel onze studie in het Engels Sold Out heet, zijn de studiegidsen nog lang niet uitverkocht. Zorg dat je vandaag nog een exemplaar te pakken krijgt. Onze studiegidsen hebben een prachtige inhoud, zijn eenvoudig te gebruiken en zijn speciaal voor JOU ontworpen! 


Reacties