Doorgaan naar hoofdcontent

God van sterkte





Ik ben kampioen 'bezorgd zijn'. Van kinds af aan dacht ik altijd al: "wat als....". Maar laat ik je vertellen dat door Gods genade ik voor het grootste deel al geleerd heb het te overwinnen. De verzoeking bezorgd te zijn en constant in ongerustheid te verkeren, zal een strijd zijn die we allemaal te voeren hebben totdat Jezus terug komt, of we naar Hem toegaan. Als dit lelijke monster de kop opsteekt is het zaak dat we het willen en kunnen neerslaan. Dat doen we door ons te wapenen met waarheid uit Gods woord. Waarheid over Gods karakter, waartoe Hij in staat is, wat Hij beloofd heeft voor ons te doen, en het offer van onze Verlosser. Al deze dingen zullen het beest dat ons slapeloze nachten, knopen in de maag en verwarde gedachte kan bezorgen, laten verstikken  

Het boek Psalmen is geweldig om te lezen als we ons bang en overweldigd voelen. Steeds weer zien we David en enkele van de andere schrijvers hun vrees en zorgen uitstorten, om dan tot het besef te komen dat alleen omdat ze de Heer hebben, ze geen reden hebben tot vrees. 

Eén van de redenen dat we niet overwonnen hoeven te worden door vrees en zorgen is omdat God onze sterkte is. 

Charles Surgeon zei ooit dat als de Almachtige God onze beschermer is, je geen reden hebt om bang te zijn. Wat kan je overkomen waarmee Hij je niet zou helpen om het te overwinnen? 

Om ons te helpen onze angst te verbannen moeten we ons precies herinneren op wat voor manier God onze sterkte is. 

Is God Onze Sterkte Omdat Hij onze Vijanden Verslaat 

God weet dat we broos zijn, als stof wat zo gemakkelijk alle kanten op geblazen wordt. Wij hebben niet de kracht die nodig is om onze vijanden te verslaan omdat onze vijanden machtig zijn en wij zo gemakkelijk uitgeput raken. Maar onze God heeft kracht die zelfs uitgaat boven de sterkste verzoeking en de brutaalste vijand, zelfs boven onze meest overweldigende vrees. 

De Heer heeft beloofd onze helper te zijn en de vijand die opstaat tegen Zijn kinderen, te vernietigen. 

Verdelg mijn vijanden om Uw goedertierheid,
brenge allen om die mijn ziel benauwen,
want ik ben Uw dienaar
Psalm 143: 12
  

In plaats dat angst en bezorgdheid ons overweldigt en verlamt, is het zaak te schuilen achter onze Redder en te rusten in de waarheid dat Zijn sterkte ongeëvenaard is en voor ons aan het werk is. 

De HEERE zal voor u strijden, en ú moet stil zijn.
Ex. 14: 14
 

God Is Onze Sterkte Omdat Hij Nooit Moe Wordt

De Heer faalt nooit in wat Hij wil doen (Job 42:2, Jesaja 43:13, 2 Kron. 20:6). Hij wordt nooit moe, en anders dan bij ons, raakt Zijn kracht nooit uitgeput. 

Er zijn tijden dat deze Goddelijke kracht ver weg lijkt, of niet? Of dat het niet 'werkt'. Ik geloof omdat we gedurende die tijd vertrouwen op onze eigen kracht in plaats van Gods kracht. Maar bedenk dan weer dat Zijn kracht zich juist openbaart in zwakheid (2 Kor. 12:9). 

De kracht van God beschermd je ziel zodat er geen kwaad bij kan komen. 

Het maakt je standvastig om de kwellingen die op je weg komen te verdragen. 

Het zorgt ervoor dat je de ene voet voor de andere kunt zetten als je je in midden in een razende storm bevindt. 

De kracht van God geeft je de vastberadenheid niet toe te geven aan verzoekingen en de mogelijkheid om ze in vertrouwen te overwinnen. 

En het is Zijn kracht die jouw zonden gooit in de diepten van de zee, zodat ze je nooit meer veroordelen. 

​ "Hij is de sterkte van mijn leven, niet alleen de beschermer van mijn zichtbare leven, die me behoed om gedood te worden, maar de kracht van mijn broze, zwakke leven, die mij behoed voor verzwakken, zinken en wegsterven." Charles Spurgeon. ​

Kijkend naar Jezus,

Reacties