Doorgaan naar hoofdcontent

Samen van start


Groepsleidster zijn? Nee, dank je. Het woord leidster is nou niet een woord dat ik direct bij mezelf vind passen. Wie ben ik om een ander iets te vertellen over wat ze met haar stille tijd moet doen? Een ander is vast veel attenter voor groepsleden dan ik kan zijn. Geduld met tieners heb ik wel, maar met volwassenen? Ik weet het niet hoor...

Een poosje geleden kwam ik een kennis tegen in de kerk. We hadden elkaar al jaren niet meer gezien. De laatste keer dat ik haar zag, was ze een jaar of zestien. Nu is ze een prachtige volwassen dame.  Zou zij het leuk vinden om samen een studie van Love God Greatly te doen? 

In de tussentijd had ik contact met twee ervaren groepsleidsters. Hoe is het eigenlijk om een groep te leiden, vroeg ik hen. Het klink zo... groots. Henriëtte reageerde al snel en ze stelde me gerust. 'Het gaat erom dat je zorgt dat iedereen kan starten.' Met haar groep heeft Henriëtte gekozen om contact te houden via WhatsApp en e-mail. De SOAPs deelt iedereen via de mail en verder is er regelmatig contact via de app.  'Ik stuur de blogs door en vaak maak ik van de reflectievragen een schermfoto en die app ik ook aan de groep door. Ons groepje is echt heel betrokken op elkaar. Heel open ook. We bidden voor elkaar, ook al kennen we elkaar niet eens allemaal. Zo gaaf en tastbaar hoe Gods liefde verbindt! Eerlijk gezegd valt het qua tijdsinvestering wel mee: het is niet veel meer dan de tijd die je in je eigen SOAP investeert. Het is niet echt groots. Het is eerder mooi en bemoedigend om te doen.'

De groep van Aritha houdt contact via Facebook. 'Het kost niet veel tijd,' vertelt ze. 'Van te voren plan ik de plaatjes en de teksten in voor de Facebookgroep, dat kost wel wat tijd.' Daarna staat alles klaar en verschijnen de plaatjes op de geplande dag in de groep. Dan hoef je niet meer na te denken over het klaarzetten of doorsturen van plaatjes of teksten. Die plaatjes en andere materialen krijg je van Love God Greatly Nederlands. Er is een groepsleidersgroep op Facebook waarin de vrouwen die een groep leiden contact kunnen hebben en elkaar vragen kunnen stellen. 

 'Ik vind het belangrijk om de stukjes van de andere vrouwen te lezen,' zegt Aritha. 'Verder is het contact houden belangrijk. Persoonlijk contact maakt dat je je gezien voelt; dat vind ik waardevol. Een groep leiden klinkt groots, maar het intensieve zit het meest in het contact dat je maakt. En je bepaalt zelf of je dat wilt en hoe je dat invult.'

Nog weken heb ik getwijfeld of ik een groepje zou willen leiden. Maar vorige week zag ik haar opnieuw in de kerk en ineens stelde ik de vraag hardop: 'Zullen we samen de studie over Hosea gaan doen?' 

Dus ik ga er maar voor... ik noem mezelf nog steeds geen groepsleidster, maar ik ga wel met iemand samen de studie doen en ik ga de plaatjes delen... en mijn SOAP. 

Liefs,
Willemien

Zou jij ook degene willen zijn die de plaatjes deelt? Zou jij ook degene willen zijn die reageert op de SOAPs van andere vrouwen? Zou jij ook een groepsleidster willen zijn? Mail ons dan! We helpen je graag op weg. 

We hebben een Groepsleidster groep op Facebook waar je in contact bent met andere vrouwen die je kunnen helpen en bemoedigen. Hier worden ook allerlei praktische dingen in gedeeld. Heb je geen Facebook? Via de mail willen we ook graag iets opzetten om jou en anderen te helpen en ondersteunen.

Reacties