Doorgaan naar hoofdcontent

De ramp die je niet ziet aankomen



Heb jij ook wel eens van die selfies gezien die vlak voor een ramp werden genomen? Misschien heb je zo’n foto gezien van iemand in een boot een selfie neemt en achter hem zie je een haai opduiken. Op de foto zie je wat er bijna gaat gebeuren maar de persoon die de foto maakt, heeft niets in de gaten. Dat is nou precies wat er gebeurde met Israël. Ze hadden er totaal geen erg in dat ze op een ramp afstevenden.


Er waren mensen in Israël die Hosea van fatalisme beschuldigden toen hij het komende oordeel aankondigde en opriep tot berouw. Ze dachten: “Hoe haalt iemand het in zijn hoofd om te profeteren dat er een oordeel komt, terwijl wij juist bezig zijn zo’n overvloedige oogst binnen te halen? Dat is toch juist een bewijs dat God ons zegent?”  Zij leefden in voorspoed en iedereen was tevreden. Het ging allemaal echt heel goed … of misschien toch niet?

Als alles zo goed gaat, kunnen we wel eens een verkeerd gevoel van zekerheid hebben. Grote problemen hebben we niet, het leven is goed en vergeet God dan maar. Is het je wel eens opgevallen dat wij in moeilijke tijden veel gemakkelijker naar God toe gaan dan op de momenten waarop alles in ons leven gladjes verloopt? Laten wij Hem zoeken onder alle omstandigheden!

Lieve Vader, laat mijn ziel U zoeken, niet alleen als ik het moeilijk heb, maar ook in gelukkige tijden. Help mij om me steeds aan U vast te houden, alle dagen van mijn leven. Amen.

Reacties