Doorgaan naar hoofdcontent

Een epische overwinning


Jaren geleden kocht ik bij een plaatselijke boekhandel een roman; een episch, driedelig verhaal. Ik wist niet zeker of ik het verhaal leuk zou vinden, dus investeerde ik alleen in het eerste deel van de trilogie. Toen ik thuiskwam, ging ik op de bank zitten, schonk mezelf een kopje thee in, en verdwaalde ik in het drama. Het conflict was hevig en ik had geen idee hoe de wirwar aan plotwendingen nog zo kon draaien dat het allemaal goed zou aflopen.

Toen ik de laatste pagina van het boek bereikt had, zat ik er helemaal in. De cliffhanger had me hongerig gemaakt, ik wilde meer, - gewoon omdat één deel van een verhaal nooit helemaal bevredigt. Ik kon haast niet wachten om de rest te lezen.

Het prikkelende verhaal in Micha 5 doet me denken aan diezelfde trilogie. Micha beschrijft een epische veldslag waarbij een nieuwe heerser zal opstaan vanuit het donker. Deze held redt het volk van Israël, dat omsingeld was door de strijdkrachten van de vijand. Maar dat is slechts het eerste deel van het verhaal.

Als je bij het eerste deel stopt met lezen, mis je het nog grotere verhaal dat volgt. Onze Redder werd geboren in Bethlehem om ons uit de klauwen  van de vijand van onze ziel te redden. En komt een nog grotere overwinning aan in het einde der tijden wanneer Christus terugkeert om voor altijd te regeren en om de vijand voor eens en voor altijd te vernietigen.

Misschien ben je op dit moment erg ontevreden met de huidige pagina van jouw levensverhaal. Misschien zit je midden in een tumultueus conflict en ben je bezorgd over wat hierna komt. Je kunt God vertrouwen met je verhaal. Hij heeft ons een spectaculair einde beloofd.

Terwijl we wachten tot onze epische overwinning komt, herinnert Micha ons eraan om te blijven lezen en naar Jezus te blijven kijken. Naarmate ons verhaal zich ontvouwt, kunnen we erop vertrouwen dat onze Held:

  • naar voren treedt om over de hele aarde met kracht te heersen en te regeren. (v.2)
  • elk detail van ons leven beheerst, vanaf de eerste scheppingsdag. (v.2)
  • het leven van Zijn berouwvolle kinderen herstelt en hen rust geeft. (v.3)
  • Zijn kudde veiligstelt, haar leidt en teder voor haar zorgt. (v.4)
  • de vrede van Zijn aanwezigheid brengt en verlossing van de Zijnen geeft. (v.5-6)

Vergeet nooit - Jezus is de held van jouw verhaal. Hij kwam als mens naar de aarde om je te redden en Hij komt spoedig voor je terug.

Dit verhaal is nog niet afgelopen. God schrijft nog steeds verlossing in onze wereld en we moeten verwachtend blijven uitkijken. De Meester-verteller zal alle ingewikkelde plotwendingen in ons leven ontwarren en een prachtig herstel brengen.

Blijf geloven,

Lyli

Reacties