Doorgaan naar hoofdcontent

Het najagen van succes en dat wat me maakt tot wie ik ben





Meestal ben ik best wel tevreden met mijn leven.

Nou ja, totdat ik een foto van een slank meisje op de voorkant van een tijdschrift zie.
Of tot ik midden in de winter iemand hoor praten over een strandvakantie.
Of tot ik een meubelcatalogus doorblader terwijl ik op mijn oude bank zit.
Of tot het zwempakseizoen is.

Heh.

Het is echt te gek voor woorden hoe makkelijk het voor ons is om onszelf ervan te overtuigen om meer te willen zijn, meer te willen hebben en meer te willen doen. We worden gebombardeerd met de leugen dat het succes dat we in deze wereld hebben bepaalt wie wij zijn. En we gaan in het bijzonder in die leugen geloven als we de tijdelijke dingen van deze wereld de plek geven die aan Jezus toebehoort.

De wereld glimt en glitter en is vol met dingen die dagelijks om onze aandacht vragen. We staan er niet bij stil dat we ertoe worden aangezet om tevreden te worden over onszelf door het aantal kilo’s dat de weegschaal aangeeft, door de grootte van ons  huis, het succes dat we op ons werk hebben en door hoe goed onze aardse vriendschappen zijn. We richten onze ogen op de wereld en laten de tijdschriften en de media en het succes van anderen onze verwachting veranderen en ons humeur bepalen. 

En vaak worden we teleurgesteld.

Het najagen van uitmuntendheid is niet per definitie slecht. Het probleem is dat we dat najagen van het succes van de wereld belangrijker vinden dan wie we zijn in Christus.

Het najagen van het succes van de wereld kan zorgen voor onnodige competitie.
Het kan onbereikbare perfectie aanjagen,
het kan zorgen voor egoïstische ontevredenheid,
en het kan ons op een destructief pad brengen.

Maar het ergste is dat het jacht maken op deze wereldse dingen ervoor kan zorgen dat we succes meer aanbidden dan Jezus.

____________________________

Ik heb weleens gehoord dat je wordt wat je ziet.

Als we niet meer willen geloven in de leugen dat het succes van deze wereld bepaalt wie we zijn, moeten we onszelf ertoe zetten om Christus te koesteren en om onze werkelijke identiteit in Hem te vinden.

“Ja, beslist, ik beschouw ook alles als schade  vanwege de voortreffelijkheid van de kennis van Christus Jezus, mijn Heere, om Wie ik dat alles als schade ervaren heb. En ik beschouw het als vuiligheid, opdat ik Christus mag winnen.” – Filippenzen 3:8

In praktijk betekent dit:

We leren Christus koesteren door Zijn woord. De bijbel is een geweldig liefdesverhaal dat gevuld is met verlossende waarheid en dat verhaal herinnert ons aan Gods genade en trouw in ons leven. Als we tijd besteden aan het lezen van Gods Woord begrijpen we beter Wie God is, wie wij zijn en het herinnert ons eraan dat we zonder Hem niets kunnen doen. (Johannes 15:5)

We leren Christus koesteren door een dankbaar hart te ontwikkelen. Als we Gods compassievolle voorzienende hand in ons leven leren herkennen, zullen we minder snel de neiging hebben om achter wat volgens de wereld succesvol is aan te gaan. Werkelijke tevredenheid hoort bij mensen die weten dat elke goede gave en elk volmaakt geschenk van boven is en neerdaalt van de Vader der lichten,  bij Wie er geen verandering is, of schaduw van omkeer (Jakobus 1:17). Onze lichamen, onze bankrekeningen en onze aardse bezittingen zullen misschien veranderen in de loop van de tijd, maar God dank: Hij is gisteren, vandaag en altijd dezelfde!

Geloofde jij in de leugen dat werelds succes bepaalt wie jij bent?

Adem eens diep in, zus, en bevrijd jezelf van de verwachting van prestaties en succes in een wereld die je nooit tevreden kan stellen.

Natuurlijk bied je jouw werk als offer aan de Heer aan. Probeer uitmuntend te zijn in de cirkel van invloed waarin Hij je heeft geplaatst. Maar onthoud dat de blijvende vrucht niet ontstaat als je iets in je eigen kracht probeert, maar blijf in Hem. Zijn genade heeft alles al volbracht. 

Wat de wereld ook van je vindt, berust in de waarheid dat jouw identiteit als kind van God in Hem is.

Aan zijn voeten,

 

Vertel eens: Wat zegt Efeze 1 over jouw werkelijke identiteit in Christus als je kind van God bent? Hoe kun je die waarheid deze week onthouden?


Reacties