Doorgaan naar hoofdcontent

Geeft God tweede kansen?



Ik heb een zwak voor tweede kansen.

Ik denk dat dat komt omdat ik ze zo vaak nodig heb gehad in mijn eigen leven. Bijvoorbeeld omdat ik de verjaardag van een goede vriendin was vergeten of vanwege mijn toon tijdens een “discussie” met mijn man; maar ook die keren dat ik geen geduld had met Ć©Ć©n van mijn dochters. Ik ben ontzettend dankbaar voor Klaagliederen 3:21-23.

Ik maak eigenlijk een zooitje van elke dag!

Gisteren nog was ik bij een volleybalwedstrijd van Ć©Ć©n van mijn dochters en ik wilde het meisje wat ging opslaan aanmoedigen. Ik schreeuwde keihard “Je kan het [naam van het meisje]!!” Helaas was dat niet diegene die ging opslaan en zat dat meisje op de bank. Wat een afgang! Wat had ik graag een tweede kans gehad, een herkansing om NIET DIE moeder te zijn die de verkeerde naam roept van de spelers en zo niet alleen haar eigen dochter voor schut zet maar ook dat arme meisje wat op de bank zat.

Ik had een tweede kans nodig, net als Jona.

Gelukkig gaf God, in Zijn goedheid en liefde, aan Jona een tweede kans en Hij doet dat ook voor ons.

Deze keer was Jona niet van plan dezelfde fout nog eens te maken. Toen hij opnieuw een keuze moest maken: naar God luisteren of Hem ongehoorzaam zijn, maakte hij de juiste keuze. Hij ging op weg naar NinevƩ.

Wonderlijk wat een storm en time-out van drie dagen in de buik van een grote vis met je kan doen.

Misschien heb jij, net als Jona, ook een ontzettende behoefte aan een tweede kans. Misschien heeft God jou geroepen naar een ander “land” en een ander “volk” en was jouw eerste reactie ook om weg te rennen in de tegenovergestelde richting.

Of misschien zit je op dit moment in een storm en roep je het uit tot God om je te vergeven en te redden van de vernietigende gevolgen van jouw keuzes.

Het maakt niet uit hoe je in jouw storm terecht bent gekomen. Wat belangrijk is, is wat voor stap je nu neemt. Leer van Jona en roep het uit tot God. Het is nog niet te laat. In het terugkeren tot God zijn veel waardevolle lessen te leren. Roep het uit tot Hem in je nood en wanhoop en onthoud dat Hij de enige is die de storm kan stillen en de golven tot bedaren kan brengen.

Het is niet belangrijk waar je naartoe ging, het is belangrijk naar Wie je nu toe gaat.

Keer terug naar Jezus.

·      Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid (1 Johannes 1:9)
·      Zijn goedertierenheid en barmhartigheid zijn nieuw, elke morgen (Klaagliederen 3:22-23)
·      Genadig en barmhartig is de Heere, geduldig en groot aan goedertierenheid (Psalm 145:8)

Laat slechte beslissingen uit het verleden je niet weerhouden om nu goede keuzes te maken. Hoe je verleden ook is, Jezus maakt alle dingen nieuw (Jesaja 43:19).

Dat is het hart van het evangelie. Jezus kwam voor zondaars zoals wij.

Hij kwam voor jou en mij. Een perfecte God voor imperfecte mensen.

Waar wacht je nog op?

Love God Greatly!



Week 3 Uitdaging: Is er iemand in jouw leven die een tweede kans kan gebruiken? Misschien ben jij het zelf. Misschien een oude vriend. Misschien geldt het zelfs voor God. Ons leven gaat niet altijd over rozen. We maken allemaal fouten, laat het niet zo zijn dat je verleden je toekomst bepaald. Roep het uit tot God, net als Jona, en grijp Zijn tweede kans.


Week 3 Leesplan:
Week 3 Weekvers:

Reacties