Doorgaan naar hoofdcontent

Moed als je ontmoedigd bent



Als we nu samen op de bank een kop koffie zouden drinken en we zouden een van die vertrouwelijke, open gesprekken hebben, dat is dit wat je me zou horen zeggen.

Ik vecht tegen ontmoediging.

Ik vecht als een bokser die in de ring staat. Soms win ik het gevecht, maar veel vaker verlies ik het.

Elke week bid ik... nou, om eerlijk te zijn bid ik elke dag om me niet zo ontmoedigd te hoeven voelen.

Ik vind het verschrikkelijk dat ik me steeds ontmoedigd voel. Het houdt maar niet op.

Er zijn van die dagen waarop ik de balans opmaak en als ik me dan door mijn gevoel zou laten leiden... Ik vraag me af of al die strijd, al die moeite en al die offers het nu echt waard zijn. En als ik mijn gevoel het laat winnen van mijn verstand, laat ik me verleiden tot die oh zo bekende 'wat-als'-gedachten. Wat als ik stop met dienen? Wat als ik niet meer zou schrijven? Wat als ik geen leider meer zou zijn en vrouwen niet meer zou helpen om elke dag de Bijbel te lezen? Hoe makkelijk zou mijn leven dan zijn! Hoeveel tijd zou ik dan wel niet overhouden om andere dingen te doen? Hoeveel minder stress zou ik dan voelen! 

Er zijn dagen waarop ik echt bewust moet besluiten om mijn gevoelens even uit te schakelen. De twijfels die me overvallen als ik wakker word moet ik dan negeren. Ik moet bewust besluiten dat ik in beweging kom. Bewust besluiten dat ik mijn bed uit ga. Bewust besluiten dat ik aan het werk ga... ongeacht hoe ik me voel. De waarheid is dat deze wereld mijn thuis niet is en dat geldt ook voor jou. Het leven hier is niet perfect. Het leven is niet altijd 'lang en gelukkig' en dingen lopen niet altijd goed af... niet totdat we in de hemel zijn tenminste.

'Wij worden in alles verdrukt, maar niet in het nauw gebracht; wij zijn in twijfel, maar niet vertwijfeld; wij worden vervolgd, maar niet verlaten; neergeworpen, maar niet ten gronde gericht.' - 2 Korinthe 4:8-9

Ik denk dat ik niet de enige ben die last heeft van ontmoediging. Ik denk dat Paulus dat gevoel ook goed kende.

Daarom lees ik 2 Korinthe 4:8-9 ook zo graag... Op de een of andere manier bemoedigt die tekst me.

Paulus was een man die een geloofsheld werd genoemd en die wist hoe beproevingen, pijn en ontmoediging voelen. Net als ik, denk ik dan... en net zoals jij.

Het leven van Paulus wat niet bepaald perfect en het was al helemaal geen 'makkelijk' leven. Toch gaf hij de moed niet op. Zelfs als hij strijd ervoer en ontmoedigd raakte, zette hij zijn gevoel aan de kant en was hij vastbesloten om God te volgen.

Als je naar Paulus' bediening kijkt door de ogen van de wereld, zou je hem niet succesvol noemen.

En toch ging hij door, ondanks alle ontmoediging, tegenslag en strijd.

En dat is precies wat wij moeten doen.

We kunnen net als Paulus steeds weer kiezen om de moed niet op te geven.

Waarom? Omdat God ons belooft dat hij ons nooit verlaat of in de steek laat. (Deuteronomium 31:6)

Want elke reden die er is om ontmoedigd te raken is ook een kans om God groot te maken.

Het is voor de wereld moeilijk om te zien dat Christus het verschil maakt in ons leven als ons leven perfect en zorgeloos lijkt. Maar als het ons tegenzit en we kiezen om moedig door te gaan, zullen de mensen om dat heen ons opmerken. Het gaat bij ons net zoals bij Paulus: als het leven zwaar is, maar we gaan er niet aan onderdoor, krijgen we de kans om te laten zien dat Christus het verschil maakt in ons leven.

Onze strijd is echt en onze Redder is ook echt.

Ontmoediging slaat niemand over, en God ook niet. Hij geeft ons Zijn kracht en dat is precies wat we nodig hebben om moed te houden in onze strijd.

Ik bid voor jou dat God je dingen met geestelijke ogen zal laten zien, zodat je meer ziet dan je met je natuurlijke ogen kunt waarnemen. Ogen om te zien hoe Hij de wereld ziet. Ook als de dingen die wij zien ons ontmoedigen, mogen we weten dat niets onmogelijk is bij God (Markus 10:27). God is altijd aan het werk in ons leven.

Laten we kiezen om moed te houden ondanks alle ontmoediging en laten we in geloof door blijven gaan. God is bij elke stap die we nemen, ongeacht hoe we ons voelen. 

Love God Greatly,

Reacties