Doorgaan naar hoofdcontent

Moed om anderen te bereiken




Moed om anderen te bereiken

De kerkdienst was net begonnen. Ik zat in de kerkbanken en deed mijn uiterste best om me te concentreren, maar mijn ogen gingen steeds naar die prachtige bos golvend haar in de bank links voor ons. Terwijl de eerste liederen klonken, kon ik alleen maar denken:

Zou zij het zijn?  

Ik leunde een beetje opzij in een poging een glimp van haar gezicht op te vangen – mijn man begon zich ondertussen af te vragen wat er aan de hand was – en de tevreden glans in haar ogen bevestigde mijn vermoeden. Na zoveel jaren was haar lichaam duidelijk ouder geworden. Haar handen waren gerimpeld en ruw, alsof zij hun eigen verhaal vertelden, maar haar houding en vastberadenheid waren onmiskenbaar als altijd. Haar aanbidding bracht tranen in mijn ogen.

Ik kon niet wachten om naar haar toe te gaan, maar wat dan? Zij kende mij van vroeger, toen ik nog een klein meisje was uit die kleine kerk daar in dat kleine dorpje. Uit een tijd waarin mijn familie meer dan een klein beetje hulp nodig had. Zou ze mij na al die jaren überhaupt nog herkennen?

Toen de voorganger de gemeente uitnodigde elkaar de hand te geven, fluisterde ik hoorbaar ‘Dank U, Heer.'  Hij moet geweten hebben dat ik echt niet tot het einde van de dienst kon wachten. Nog voordat de voorganger zijn zin had afgemaakt, was ik al over Bijbels, schoenen, tassen en mensen aan het klauteren om zo snel mogelijk bij haar te komen. Ik boog mij voorover, legde mijn hand zachtjes op haar schouder en fluisterde haar naam.

‘Ik weet niet of je nog weet wie ik ben…,” begon ik, en stelde mezelf voor met mijn meisjesnaam en zei wie mijn ouders waren. Zonder te aarzelen stond ze op, nam mijn handen in de hare en leunde dicht naar me toe. Ondanks haar broze voorkomen klonk haar stem krachtig…

                Ik weet wie je bent. Ik heb altijd van je gehouden.”

Oh, en hoeveel liefde had zij niet gegeven.
  
Drieëndertig jaar geleden had ze de bewuste keuze gemaakt om liefde te betonen en een gezin met vier kinderen van acht jaar en jonger te ondersteunen. Zij en haar man waren trouwe kerkgangers in die kleine gemeente daar in dat kleine dorp, waar ook wij elke week onze toevlucht zochten.

Haar hulp was onopvallend, maar overvloedig.

De boontjes in de moestuin kunnen geoogst worden, als je zin hebt om deze week langs te komen.”

Er waren bijzondere momenten, wanneer we samen in gebed waren of met elkaar bemoediging vonden in Gods Woord. Een keer vonden we in een Bijbel een envelop met geld en ‘op mysterieuze wijze’ werden ontmoetingsdagen en kinderkampen voor ons betaald. Na de kerkdienst stond er soms ineens een tas vol boodschappen op de achterbank van onze auto.

Zij oordeelde niet. Ze koos geen kant. Ze liet onze nood niet over aan een ander. Ze had ons simpelweg lief, met de liefde van Jezus. Ze gaf wat ze had, zonder iets van ons te verwachten.

Dit ging jarenlang zo door en een klein meisje bewaarde alles diep in haar hart. Door de vrijgevigheid van één persoon begreep dat kleine meisje dat de Heer de Zijnen gebruikte om voor haar familie te zorgen. Dat Jezus wist wat ze nodig hadden. Dat Jezus altijd op het juiste moment te hulp schoot. En dat kleine meisje ging steeds meer van Jezus houden.

Ik was dat kleine meisje.

Het was echt iets voor God om deze dierbare vrouw op mijn pad te brengen en mij zo Zijn goedheid te tonen. Mijn oude vriendin had die zondagochtend nooit kunnen vermoeden dat dat kleine meisje haar zoveel jaren later op de wang zou kussen en in haar oor zou fluisteren…

                Door jouw liefde heb ik Jezus’ liefde leren kennen.”

Eén persoon. Eén leven met een doel. Eén bewuste keus om lief te hebben. En ook vandaag fluistert Jezus nog steeds…

                “Ik weet wie je bent. Ik heb altijd van je gehouden.”

Toen ik klein was kon ik haar niets voor haar weldaden teruggeven. Maar nu – omdat Christus in mij is – kan ik anderen op mijn beurt liefhebben… één gebed, één glimlach, één gift, één waarheid, één leven per keer.

Nu is de tijd om moed te hebben in Jezus’ naam. God roept jou! Wie kan jij Zijn liefde tonen?

Aan Zijn voeten,



Reacties