Doorgaan naar hoofdcontent

De liefde komt eerst




Ik kan mij nog herinneren dat er een tijd in mijn leven was waarin ik mij compleet verloren voelde. Ik ging van het ene probleem naar het andere en had moeite met alles en iedereen. Op een dag, toen ik in gebed was – en uitvoerig bij de Heer mijn beklag deed over hoe zwaar ik het wel niet had –  vroeg ik Hem: “Wat wilt U dan nog van mij?”

Minutenlang had ik de Heer eraan herinnerd hoeveel ik voor Hem had gedaan en op welke manieren ik hem allemaal gediend had… alsof Hij dat niet wist! Daarna stelde ik mijn vraag. Nou, ik kan je vertellen, op dat moment voelde ik de Heilige Geest het in mij uitschreeuwen: ik wil jou. Ik wil je hart.
Ik schrok zo dat ik meteen ophield met dat lelijke gehuil. Toen begreep ik het. Ik besefte mij dat ik veel deed voor God. Ik diende Hem op allerlei manieren, maar ik was Hem vergeten. Ik werd zo in beslag genomen door de dingen die ik voor Hem deed, dat ik geen tijd meer had om bij Hem te zijn.

De Heer wil in de eerste plaats jouw liefde. Daarna komt pas je offer. Hij wil je hart, daarna komt pas je dienstbaarheid. Het is nou eenmaal makkelijker om ons druk te maken om van alles en onze agenda vol te plannen, dan om tijd door te brengen in Gods aanwezigheid. We voelen ons productief, maar we vergeten dat op onze knieën de grootste daden worden volbracht.

Oh Heer, laat mij toch niet zo druk zijn met U dienen dat ik vergeet om bij U te zijn. Ik wil elke dag in Uw heilige aanwezigheid zijn, van mijn tijd met U genieten en elk moment dat ik bij U ben koesteren. Amen.   

Reacties