Doorgaan naar hoofdcontent

Leven als een overwinnaar




Ik was 23 jaar oud in de lente van 1997. Ik had een volle bos met haar… en een pony. O jee. Veel pony. En grote dromen. Daar had ik er ook veel van. Afstuderen zat eraan te komen, samen met huwelijksplannen, en als er ooit een tijd was dat ik door een roze bril naar de wereld keek, was het toen wel. Oh, er waren afleidingen, omleidingen en vertragingen voorafgegaan aan deze dag, dat zeker. Maar zoveel van mijn uitdagingen over welke richting en "wat nu"-vragen werden uiteindelijk beantwoord en mijn dagen waren gevuld met positiviteit en opwinding terwijl ik me klaarmaakte om het volgende grote seizoen van het leven binnen te stappen.

Het voelde alsof ik aan de rand van mijn eigen kleine Beloofde Land was "aangekomen", als je begrijpt wat ik bedoel.

Maar als ik het landschap voor me had kunnen bespioneren, dan had ik meer reuzen opgemerkt die daar lagen te wachten.

Het leven is zo, is het niet?

Hoezeer we ook hopen dat we 'er zijn' in deze wereld, het komt nooit zover. Eb en vloed wisselen elkaar constant af, je hebt ups en downs, de overgang van seizoenen… en er zal altijd wel een strijd te strijden zijn - hetzij intern of extern - totdat we oog in oog staan met Jezus. Net zoals de Israëlieten geven ook wij vaak toe aan zondige afleidingen en omleidingen, onze emoties reageren op onze zintuigen, en we worden zo ingegraven en overweldigd door de reuzen om ons heen dat we alles in het hier en nu wat God ons in Jezus al gegeven heeft vergeten te claimen.

Maar in het tweede hoofdstuk van Jozua kiezen de Israëlische spionnen de kant van de overwinning:
En ze zeiden: 'De Heer heeft ons nu al de macht gegeven over het hele land. Alle bewoners zijn doodsbang voor ons!' (Jozua 2:24)

Ze stonden aan de rand, wetende dat ze op het punt stonden om de strijd van hun leven aan te gaan. Maar ze maakten een keuze. Ze claimden OVERWINNING in de Heer VOORDAT de strijd zelfs begonnen was.

Ben je klaar voor een doorbraak?

Als kind van de levende God - de uitverkoren en geadopteerde dochter van Degene die alle autoriteit heeft in de hemel en op aarde - kun je hier en nu beslissen dat het goed met je zal gaan.

Wat als we niet alleen hoeven overleven van beproeving naar beproeving of van emotie naar emotie?

Wat als we proactief zijn in plaats van reactief?
Zelfverzekerd in plaats van verslagen.
Vervuld met vreugde in plaats van mopperend.
Voorbereid in plaats van doodsbang.
Verwachtend in plaats van gefrustreerd.

Hoe anders zou ons leven eruit zien als we ons daadwerkelijk zouden trainen om de waarheid van WIE GOD IS te onthouden, te herhalen en constant toe te passen in elke situatie, zodat we consequent handelen vanuit een positie van OVERWINNING in plaats van verslagenheid.

"De machtige God heeft aan jullie en mij alles gegeven wat nodig is om te leven zoals Hij het wil. Hij heeft ons uitgekozen om bij Hem te horen, en Hij heeft ervoor gezorgd dat wij Hem kennen. Daardoor weten we hoe machtig en hoe volmaakt Hij is. God heeft iets beloofd dat heel bijzonder is: Hij zal ervoor zorgen dat jullie zonder zonde gaan leven, en gaan lijken op God Zelf. Jullie zullen ontsnappen aan alle slechtheid in de wereld. Die slechtheid is het gevolg van de verkeerde verlangens van de mensen." - 2 Petrus 1:3-4

Dat was het levensvers dat mijn man en ik kozen tijdens de voorhuwelijkse counseling in 1997 en we hadden geen idee hoeveel keer we in de komende tweeëntwintig jaar die woorden zouden moeten prediken aan onze harten, die door de strijd gehavend waren:

De machtige God heeft aan jullie en aan mij alles gegeven wat nodig is…

Alles voor het leven, ja,… maar ook alles wat we nodig hebben om uit het vuur te komen en meer op Hem te lijken.

Hij heeft ervoor gezorgd dat wij Hem kennen.

Hij is een goede, goede Vader. We moeten onder het Woord komen en onthouden wie Hij is en wat Hij al heeft gedaan.

God heeft iets beloofd wat heel bijzonder is.

Laten we beginnen met Zijn beloftes te proclameren en daarop gaan staan zodat we het menen (als je wat herinneringen nodig hebt, is deze studie een goed hulpmiddel).

Wat als we vandaag leefden alsof we meer dan overwinnaars zijn door Hem die van ons heeft liefgehad, omdat dat is wie we zijn (Romeinen 8:27)?

Laten we er dus voor gaan, dames.

Kin omhoog.
Harnas aan.
Je beste beentje voor.
Overwinningskreten klaar.

Met de kracht van God achter ons, laten we vandaag als overwinnaars leven.
Aan Zijn voeten,



*Vertel eens: Wat is één waarheid uit Gods Woord die je vandaag in je strijd kunt toepassen? Laten we elkaar bemoedigen in de reacties!

Reacties

  1. Waarheid. God heeft deze dag al voorzien, mijn deel is om zijn wil te volgen en zijn woord te gehoorzamen❤

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten