Doorgaan naar hoofdcontent

Je woorden doen ertoe




Je woorden doen ertoe. De woorden die je tot anderen spreekt en de woorden die je tot jezelf spreekt, ze doen er allemaal toe.

Als je ook maar een beetje op mij lijkt, dan bewaar je de hardste woorden voor jezelf. Je weet wel, die giftige woorden die niemand mag horen, behalve jijzelf. Ze herhalen zich keer op keer in de besloten binnenmuren van je hoofd. Je denkt dat, aangezien niemand anders ze kan horen, ze er niet toe doen. Het zijn slechts jouw gedachten, welk kwaad kunnen ze nou werkelijk doen? En toch, na verloop van tijd, is de schade aangericht, en wat eerst een onzichtbare wond was, begint zichtbaar te worden - je zelfvertrouwen verslechtert. Je angst neemt toe. Je begint met minder dan het beste genoegen te nemen.

Luister: zorg dat je innerlijke dialoog geen negatieve dialoog is. Wees aardig voor jezelf. Begin met je gedachten gevangen te nemen (2 Korinthe 10:5) en als je die woorden niet tegen je beste vriendin zou zeggen, zeg het dan in vredesnaam toch ook niet tegen jezelf.

Jezus vertelt ons in Mattheüs22:39 dat we onze naaste lief moeten hebben als onszelf. Denk eens terug aan de woorden die je tot jezelf sprak deze afgelopen week. Waren ze liefdevol? Waren ze bemoedigend en vervuld van genade? Of waren het woorden van beschuldiging, spot en beschaming? Als we onze naaste moeten liefhebben als onszelf, dan moeten we eerst onszelf liefhebben. Leren om bemoedigende woorden te spreken en bewust geen negatieve dingen meer tegen jezelf zeggen in gedachten is een goede plek om te beginnen.

Als Jezus niet op die manier tegen jou zou spreken, waarom jij dan wel? Wees aardig voor jezelf. Maak er niet alleen prioriteit van om levengevende woorden te spreken tegen je vrienden, collega's, familie en naasten - maak er ook een punt van om ze tegen jezelf te zeggen.

Laten we iets afspreken, oké? Ik moet groeien op dit gebied van mijn leven en ik denk dat ik misschien niet de enige ben. Doe je met me mee? In een poging om tegen mezelf te praten als tegen een vriendin, ga ik:

1. Elke dag met een gebed van dankbaarheid beginnen voor de manier waarop God me heeft gemaakt.
2. 2 Korinthe 10:5 uit mijn hoofd leren en het in de praktijk brengen in mijn leven.
3. Een betrouwbare vriendin vragen om voor mij te bidden hierover. Ik denk dat wanneer je openhartig bent en je worstelingen deelt, dit helpt om de kracht te verminderen van de kritische woorden die ik hoor.
4. Focussen op de waarheid dat God van mij houdt, altijd bij mij is en een plan heeft voor mijn leven. Er is niks wat ik kan doen waardoor God meer of minder van me gaat houden dan Hij nu al doet.

Hoe zit het met jou, lieve vriendin? Doe je met me mee?

Vertel eens: welke andere voornemens zou je aan de 'spreek tegen jezelf als tegen een vriendin'-lijst willen toevoegen?


Reacties