Doorgaan naar hoofdcontent

Ons hart vloeit over




In de loop van vier en een halve decennia zijn levensfases, plaatsen en mensen mijn leven in en uit gegaan. Mijn sociale netwerk is door de jaren heen prachtig uitgebreid en meer divers geworden. Ik ben een dochter, een zus, een vriendin, een echtgenote, een moeder, een vrijwilliger, een werknemer en nog wat andere dingen. Ik ga met verschillende mensen op verschillende manieren om, afhankelijk van de relationele context. Sommige vriendschappen zijn kort, terwijl de wortels van andere gaandeweg veel dieper groeien vanwege tijd, ervaring of een unieke band.

Heb je ooit stilgestaan bij de ongelooflijke hoeveelheid contacten die je dagelijks hebt?

Vandaag alleen al zal ik oogcontact maken met en woorden spreken tegen mijn echtgenoot, mijn vier kinderen, de vrienden van mijn kinderen, collega's op het werk en in de bediening, mijn buurman, een handjevol internationale leiders, de kassamedewerker, de schoolsecretaresse en een hotelreceptionist. Er zullen ook andere ongeplande interacties zijn - sommige die mijn geduld zeker op de proef gaan stellen, en andere die me op de meest onverwachte manieren zullen zegenen. Allemaal bekend bij God, of mag ik zeggen goddelijk bepaald, op de een of andere manier.

Wie zijn dat voor jou, en welke woorden zullen zij horen?

"De goede mens brengt het goede voort uit de goede schat van zijn hart, en de slechte mens brengt het slechte voort uit de slechte schat van zijn hart, want uit de overvloed van het hart spreekt zijn mond." Lukas 6:45

Wat is er overvloedig in jouw hart vandaag? DAT zal alles wat je zegt en doet richting geven.

Het is een enge gedachte voor sommigen van ons.

Verbitterdheid, woede, ongeduld, strijd en zelfzuchtigheid zijn enkele van de voor de hand liggende zaken die voortvloeien uit een hart dat vol zit met slechtheid en bedrog. Maar wat als een diepere blik in ons hart zaken onthult zoals een ongezonde identiteit, onzekerheid, zorgen, of intense gekwetstheid of trauma?

Hoe hard we ook proberen om dapper te zijn en te doen alsof er niks aan de hand is, ons hart zal uiteindelijk alles laten zien. Vroeg of laat zal de lelijkheid uit ons hart stromen - vaak morsend op de mensen die we het meest liefhebben. Net zoals we onze kinderen niet kunnen blijven vertellen dat ze 'dit niet mogen zeggen' of 'dit niet mogen doen' zonder het dieperliggende hartsprobleem  aan te pakken, zo moeten ook wij bereid zijn om het diep introspectief werk te verrichten aangaande het onderzoeken van ons hart, om te ontdekken wat er werkelijk van binnen zit. En dan moeten we bereid zijn om die dappere volgende stap te zetten om Jezus uit te nodigen in die gebroken plekken, om te vergeven, waarheid te spreken, te genezen ons van binnenuit te transformeren.

Is het nederig en zwaar werk? Absoluut.
Zal dit in één dag gebeuren? Zelden.

Maar dit zware en heilige werk van naar binnen kijken… het zal een diepe en blijvende impact hebben op het uitstorten. Het uiteindelijke doel? Om anderen te wijzen dat ze op moeten kijken naar onze God als onze bron van kracht en hoop.

Blijf lezen in Lukas 6: wanneer de golven aan komen stormen, is een diep-gegraven, goedgebouwd, stevig fundament in Christus onwankelbaar. Een huis dat gebouwd is op de Rots houdt stand… en in Zijn kracht kan zij vrijelijk overstromen van liefde, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing (Galaten 5:22-23).

Als anderen de laagjes zouden kunnen afpellen en een serieuze, eerlijke blik konden werpen in je hart, wat zouden ze zien?

Oh Jezus, laat Uw leven, Uw liefde, Uw vrede, Uw manieren - Uw woorden - mijn hart binnendringen, me veranderen en dan uit mij vloeien.

Aan Zijn voeten,


Vertel eens: welke hartszaak wijst God aan, om er vandaag met Hem aan te werken?



Reacties