Doorgaan naar hoofdcontent

Hoe belangrijk die ene persoon is








Ik heb nog heel wat te leren over het ouderschap, maar als er iets waar ik heel zeker van ben, dan is dat Taco-vrijdag op 'middle school'.

Op vrijdag spring ik in ons oude bestelwagentje, haal ik twaalf taco’s af bij het wegrestaurant, en vervolgens bid ik hevig voor de gesprekken die ik zal hebben. Aan de lunchtafel op een ‘middle school’ valt er in dertig minuten heel wat te leren. En als er taco’s aan te pas komen leer je nog veel meer, haha. Ze hebben het over de voetbalwedstrijd van gisteravond, over hun huiswerk voor wiskunde, en over hoe beroerd het eten in het cafetaria is. En ze blijven maar praten, omdat er iemand echt naar ze luistert.

En dan is daar die jongen, ik noem hem Max.

De eerste keer dat ik Max ontmoette, kwam hij naar mij toe met zijn glinsterende bruine ogen en bedankte me voor zijn taco. En zomaar opeens knuffelde hij mij en hij zei zomaar, alsof het de gewoonste zaak was: “Ja, weet je, ik ben geadopteerd.” En voordat ik nog een woord kon uitbrengen, bleef hij die volle dertig minuten aan een stuk door tegen mij praten. Hij zei van alles en nog wat, maar wat hij eigenlijk wilde zeggen was…

“Zie je mij wel? Mij verhaal is heel anders dan het jouwe, maar hoe dan ook, ben ik het dan toch waard om van te houden?”
                                                        ***
De aardbeving in Haïti in 2010 herinner ik mij nog als de dag van gisteren. Beelden van de verwoeste hoofdstad vlogen over het beeldscherm en troffen mij diep. Ik had daar gestudeerd; ik had er door de straten gelopen. Ik was van die mensen gaan houden, en keer op keer bad  ik vurig voor hen tot God. En nu – zoveel jaren later – was ik zelf moeder, en ik kon niet wegkijken van die diepbruine ogen. Ogen van een wees die mij vertelden van hun pijn. Van hun onvoorstelbare verlies.

En op dat moment had ik de wereld willen redden.

Diezelfde blik lag in de diepbruine ogen van Max. Hij was geen weeskind meer, maar die leegte was in zijn woorden en in zijn sprekende ogen nog altijd aanwezig.

Hij liep terug naar zijn tafel –  die ene tafel waar hij totaal alleen zat – en op dat moment voelde ik in mijn hart een overweldigende verbondenheid met hem. En meteen vroeg ik aan God hoe ik in zijn bestaan een verschil zou kunnen maken. Hoe ik Gods liefde aan Max zou kunnen laten zien.

Want al kan ik niet de hele wereld bereiken, Ik kan wel één mens bereiken.

Terwijl ik het boek Esther doorlees, verbaas ik me erover hoe het licht van Gods voorzienigheid schijnt over elke wonderlijke wending van het verhaal. Een beeldschoon meisje wordt wees, en haar neef neemt de zorg voor haar op zich.

 De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God de Vader is dit: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking en zichzelf onbesmet bewaren van de wereld. – Jakobus 1:27

Een uitgestoken hand

Een onbaatzuchtige daad

Een stap in geloof

Het was een doelbewust besluit om tegen een weesmeisje te zeggen: ‘Jouw verhaal is heel anders dan het mijne, maar hoe dan ook, jij bent het absoluut waard om van te houden.” Mordechai had er geen idee van dat hij, door zich te bekommeren om de nood van één mens, tenslotte het lot van een heel volk zou beïnvloeden.

Ken jij dat, dat God steeds weer iets – of iemand – recht voor jouw neus zet, zodat je het – of hen – niet langer kunt negeren?

Nou, voor mij – in deze fase van mijn leven– heet hij Max.

Toen ik de Heer vroeg hoe ik in het leven van Max een verschil zou kunnen maken, dacht ik in mijn kleingelovigheid dat het wel niet zoveel zou voorstellen. Maar voor het geval dat: elke Taco-vrijdag,  voordat de jongens op de tafel duiken en zich meester maken van de begeerlijke bruine doos, hou ik opzettelijk één taco apart voor Max. En omdat God die jongen daar beneden ziet en weet dat zijn ziel nog harder voedsel nodig heeft dan zijn maag, heeft Hij het er niet bij gelaten.

En vorige week plaatste Hij Max in een huis precies in onze straat.

Ik zit hier met een grote grijns mijn hoofd te schudden want ik kan het zelf nauwelijks geloven. En toch zou ik niet verbaasd moeten zijn. Want dit is toch wat God doet?

Als Hij onze broden, onze vissen… en onze taco’s neemt en er iets zoveel groters van maakt?

Een uitgestoken hand

Een onbaatzuchtige daad

Een stap in geloof

Ook al was dat geloof veel kleiner dan het zou moeten zijn.

Met de raampjes omlaag, de muziek keihard aan, en luidkeels zingend, bij een stralende hemel en een zomerse temperatuur, reed ik vorige week in mijn oude bestelwagentje naar huis. En toen zag hij mij.
“Hoi, Jacks moeder!”

Maar wat Max in werkelijkheid wilde zeggen was …

Hier ben ik. Zie jij mij? Mijn verhaal is heel anders dan het jouwe, maar hoe dan ook,  ben ik het waard dat je van me houdt?”

Precies in mijn straat. Opnieuw vlak voor mijn neus, smekend om geliefd te zijn. En op dat moment moest ik eraan denken dat ook ik geadopteerd ben. Nee, niet door een aardse familie zoals Max, maar door een Hemelse Vader Die mij daar zag, met al mijn zonden, en Die mij tegemoet kwam en ondanks alles, van mij hield. En als Jezus daar op dat moment iets in mijn hart gefluisterd had, dan zou het volgens mij iets zijn geweest als:

“Whitney, Ik zie jou. Ik weet dat jouw verhaal heel anders is dan het Mijne, maar zie je niet… dat ik juist daarom ben gekomen. Ga jij nu maar in Mijn Naam op die éne mens af en zie dan wat Mijn kracht kan doen.

Zeg eens, wie staat daar voor jou… te wachten om gezien te worden en geliefd te worden met de liefde van Christus?

Je kind… dat zo graag wil dat je niet op je telefoon kijkt, maar in zijn/haar ogen kijkt en echt luistert naar wat het te zeggen heeft?

Je vriendin… die zo graag wil dat iemand eens vraagt hoe het echt met haar gaat?

Een familielid… ze kan niet uitleggen waarom ze zich zo leeg voelt, maar ze weet wel dat er toch zoveel meer in het leven moet zijn?

Je man …die zo verlangt naar jouw lach, jouw respect en de bevestiging die je hem vroeger zomaar ongevraagd gaf?

De weduwe. De wees… die zo wanhopig graag willen merken dat ze niet alleen op de wereld zijn?

De verloren ziel… die zich nooit heel zal voelen, tenzij ze in aanraking wordt gebracht met Hem die alles volkomen ziet en weet en Die volmaakt liefheeft, ondanks alles wat ze heeft gedaan?

En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u: voor zover u dit voor een van deze geringste broeders (en zusters) van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan – Mattheüs 25:40.

Een uitgestoken hand

Een onbaatzuchtige daad

Een stap in geloof

Wil jij dat doen, in Jezus’ naam? Want je weet nooit of, door één mens te bereiken, je misschien de hele wereld bereikt.

Aan Zijn voeten,


Zeg eens: Is er iemand die God op jouw pad geplaatst heeft, die wacht om gezien te worden? Welke eerste stap kan jij doen om die persoon te bereiken met Gods liefde?



Uitdaging week 2: Wie is diegene die jij deze week wil bereiken? Zoek doelgericht naar manieren om je hand uit te steken, doe die stap in geloof en dien zoals Jezus diende.

Leesplan week 2: 




















Weekvers week 2:














Reacties